Nässjö får 5 miljoner för hälsa och hållbart arbetsliv

Nässjö kommun satsar på hälsa och hållbart arbetsliv med stöd från ESF.
5 miljoner kronor till satsning på hälsa och hållbart arbetsliv i Nässjö
Nässjö kommun har beviljats nästan 5 miljoner kronor från Europeiska socialfonden för projektet Stärk din hälsa – för ett hållbart arbetsliv. Projektet, som genomförs i samarbete med Sävsjö kommun, syftar till att förebygga ohälsa och stärka arbetsmiljö och hälsa bland medarbetare och chefer. Satsningen är ett svar på en ökad sjukfrånvaro, särskilt kopplad till stress och psykisk ohälsa.
Projektet pågår från september 2026 till juni 2029 och omfattar cirka 500 deltagare från båda kommunerna. Insatserna inkluderar utbildningar inom hälsosam livsstil, hälsofrämjande ledarskap och rollen som hälsofrämjande kollega. Genom samarbetet kan kommunerna dela erfarenheter och resurser för att skapa hållbara arbetsplatser och bidra till flera av FN:s globala mål för hållbar utveckling.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

