NässjöNytt

Nässjö får 5 miljoner för hälsa och hållbart arbetsliv

Bilden visar ett mötesrum med en grupp människor som deltar i en presentation. I mitten står en kvinna vid en talarstol och gestikulerar med armarna utsträckta medan hon talar. Bakom henne syns en stor skärm som visar grafer och en karta över Sverige med färgkodade områden. De övriga deltagarna sitter runt ett stort, böjt träbord, de flesta med öppna laptops framför sig. Några antecknar för hand, andra tittar på presentatören eller sina skärmar. Rummet har stora fönster i bakgrunden, som släpper in dagsljus och visar byggnader utanför. Väggarna är klädda med träpaneler och taket har synliga lampor med glödlampor. Stolarna ser ut att vara svarta kontorsstolar. Stämningen verkar vara formell och professionell.
Illustrationsbild: Notisen Bildrobot - Bild Notisen

Nässjö kommun satsar på hälsa och hållbart arbetsliv med stöd från ESF.

Annons

5 miljoner kronor till satsning på hälsa och hållbart arbetsliv i Nässjö

Nässjö kommun har beviljats nästan 5 miljoner kronor från Europeiska socialfonden för projektet Stärk din hälsa – för ett hållbart arbetsliv. Projektet, som genomförs i samarbete med Sävsjö kommun, syftar till att förebygga ohälsa och stärka arbetsmiljö och hälsa bland medarbetare och chefer. Satsningen är ett svar på en ökad sjukfrånvaro, särskilt kopplad till stress och psykisk ohälsa.

Projektet pågår från september 2026 till juni 2029 och omfattar cirka 500 deltagare från båda kommunerna. Insatserna inkluderar utbildningar inom hälsosam livsstil, hälsofrämjande ledarskap och rollen som hälsofrämjande kollega. Genom samarbetet kan kommunerna dela erfarenheter och resurser för att skapa hållbara arbetsplatser och bidra till flera av FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle